torsdag 26 december 2013

Bonniers vegetariska kokbok
























I nästan hela december har jag ju varit vegetarian, och jag har tänkt på det lite. För mina föräldrar vill egentligen inte att jag ska vara vegetarian för att jag inte äter pasta, potatis eller ris och det blir så svårt
att hitta maträtter som jag tycker om. Så varför ha det så svart på vitt? Varför inte bara äta så mycket
vegetariskt man bara kan och sen då och då äta någon köttbit. Jag lagar ju inte min mat själv, och jag har faktiskt fått min familj att inse att vegetarisk mat är gott. Min syster hatade vegetariskt innan, sen åt vi vegetarisk taco's med sojafärs och det tycker hon nu är godare än vanlig, vi äter vegetarisk paj, tacorullar, vårrullar, färsfyllda paprikor, soppor. Så vi kan väl säga att mitt mål med 2014 är att äta så mycket vegetarisk mat jag bara kan och hitta nya och spännande maträtter som jag tycker om. Till hjälp fick jag den här fina kokboken i julklapp av mor och far.

Ikväll blir det vegetarisk tacopaj till mig och resten av familjen ska äta oxfilé men ärligt så tycker jag tacopaj är godare. ♥

3 kommentarer:

  1. Att äta så mycket vegetariskt man kan låter ju jättebra! :) Det går inte så bra för mig med att vara vegetarian.. kommer kanske försöka med det nån annan gång i framtiden istället, haha.

    SvaraRadera
  2. Hey! Före detta modeskribent för Modette.se, frilans och fitness och yoga freak, det är jag.
    Är du sugen på att se bilder och läsa om när jag lämnade allt bakom mig och flyttade till Australien, eller när jag sedan var tvungen att lämna landet och bar ut på nya äventyr?
    Följ med mig på min resa i South East Asia och allt som händer i mitt liv.
    Just nu befinner jag mig i Chiang Mai men slänger upp så mycket som möjligt på min blogg från min resa... genom livet.
    xx
    PEACE, Rebecka L

    SvaraRadera
  3. Gud så roligt att höra! Jag blev själv vegetarian 2012 och 2013 blev jag vegan. Alla har sin egen historia om varför man tog beslutet att forma om sin kost, och det är alltid lika spännande att höra. Vad fick dig att äta mer vegetarisk? Själv har jag alltid älskat djur och grundade mitt beslut i djurrätt. För jag emot hur djuren behandlas av människan, det är så fruktansvärt. Som att djur är en produkt och inte kan känna glädje eller smärta.

    Med tiden upptäckte jag också att hälsofördelarna med vegomat är stora! Jag har aldrig varit sjuk sen jag blev vegetarian och jag mår toppen! En miljöhjälte är man också, eftersom produktionen+transport av nötkött släpper ut 26 kg koldioxid per kg kött, kyckling runt 3 kg, och spannmål och baljväxter omkring 0,5 kg per kg tillagad produkt. Så det är en betydande skillnad mellan animaliskt och vegetabiliskt. Det är bara så synd att nästan all spannmålsproduktion i världen går till djuren i industrin och inte direkt till människan som faktiskt kan ta upp näringen och som gör kroppen bra. Det foder som världens boskap/djuren konsumerar skulle kunna föda dubbelt så många människor. 60 miljoner människor svälter ihjäl varje år. 500 miljoner är felnärda, medan västvärlden drabbas av vällevnadssjukdomar och övervikt.

    Varför djuren gödas med kraftfoder är för att vi vill åt deras kött, och när vi äter döda kroppar får vi också i oss allt som djuren har ätit, antibiotika och medicin. Man kan tänka så här: Du har 10 kg spannmål som du just har odlat, du får två alternativ. Alternativ 1. Du säljer spannmålet till ett djurindustri-företag och fodret äts upp av en ko som sedan slakts och säljs styckad i en butik, men eftersom kossor äter flera kilo av kraftfoder innan slakt så bidrog bara dina 10 kg spannmål till 1 kg nötkött. Alternativ 2. Du säljer spannmålet till en grupp människor som tillagar spannmålet samma kväll, du har just bidragit till 10 kg mat!

    Varje dag blir vi lurade av industrierna och företagen som säger att du behöver kött för att få protein, vilket är väldigt felaktigt och vilseledande, eftersom protein är ett ämne som vi får allt för mycket i oss i västvärlden och som finns i andra livsmedel ex grönsaker. Vi behöver inte döda oskyldiga varelser i den gigantiska omfattningen vi gör idag, det skadar bara djuren, människans hälsa och planeten.

    Här är några bloggar och hemsidor som jag rekommenderar:
    http://laks.webblogg.se
    http://bloganders.blogspot.se
    http://www.oppressthis.com/
    http://kissmyvegan.blogspot.se/
    http://veganessan.blogg.se/
    http://blogg.vk.se/johannahsundberg/
    http://www.vegoeco.se
    http://www.veggiemind.com/veggietoppen/
    http://www.miljomagasinet.se/artiklar/kott27.htm

    Hoppas jag skrev ett bra svar och visade de ljusa sidorna med vegetarisk (eller veganskt) och att du fick lite mer gurka på armarna :D Lycka till!

    SvaraRadera

Please, be kind. Jag har ett tungt hjärta. Kram