Visar inlägg med etikett önskeinlägg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett önskeinlägg. Visa alla inlägg

tisdag 7 januari 2014

Om hur det är att vara inlagd

Jag har fått frågor om hur det är att vara inlagd och det här inlägget kommer därför handla om just det.
Vad man gör när man är inlagd, hur dagarna ser ut och bara rent allmänna regler som har funnits där jag
har varit inlagd.

De gångerna jag har varit inlagd har varit på Barn och ungdomspsykiatrins akutavdelning, i Malmö och
deras behandlingsavdelning också. Reglerna har faktiskt varit lite olika beroende på vilken avdelning jag varit på. Men när man blir inlagd kollar de igenom ens väskor efter saker som man inte får ta in, som vassa saker
skärp, snören, tabletter osv. På mig har det också blivit kroppsvisitering vilket innebär att man måste klä
av sig alla kläder så de verkligen ser att man inte får in något. Det är hemskt enligt mig, så läskigt.

Andra regler är att man inte får ha mobilen på avdelningen utan man får be om sin telefon och sitta med den i ett annat rum. Man får inte gå med kortärmat om man har sår/ärr, inte prata om sina problem öppet, man
ska sova vid 22, necessärer ska låsas in. Det finns fler regler men kommer inte ihåg flera just nu.

Dagarna ser oftast likadana ut, väckning vid åtta tiden tror jag och då börjar frukosten dukas fram också.
Man får sina mediciner om man tar några och äter sen frukost. Man får veta vilka personer som är ens kontaktpersoner den dagen och det är de man ska gå till då om man behöver hjälp, prata eller vill göra något. Självklart kan man prata med de andra ur personalen också! Sen har personalen rond där de bestämmer om man ska ha läkarsamtal, psykologsamtal eller göra något annat som behöver planeras in. Så när ronden är klar kommer kontaktpersonen och säger vilken tid man har samtal.

Ungefär vid tio tiden kan det vara skola, om man är där en längre tid så är det oftast så. Så då går man till
BUP skolan och är där i ungefär två timmar. Ibland kan det också vara så att man behöver vara inne på
avdelningen hela tiden för ens egna skull och då kommer en lärare in där och ger en uppgifter. Men oftast
när man är där en kortare tid så har man ingen skola.

Vid 12 tiden är det lunch och man äter tillsammans i en matsal. Efter det händer väl inte så mycket om man
inte har samtal eller ska på permission. För att sysselsätta en brukar man ofta spela skipbo, kortspel, eller något helt annat spel. Man kan kolla filmer, läsa, prata, gå och spela pingis. Sen kan man också boka så
att man får gå till en träningslokal och träna och även simma ibland.

Sen är det middag vid 16:30 och även efter det händer inget speciellt. Vid 20 så är det kvällsfika och då får
man oftast sina mediciner också. De flesta sitter och kollar på tv efter för att sedan sova vid 22.

Och det är väl ungefär så en dag ser ut när man är inlagd. Nu har jag säkert glömt lite saker men har ni
några frågor så kommentera bara. Ni kan vara anonyma och jag ser inte vilka som kommenterar om ni
väljer att skriva ''anonym'' exempelvis. Så fråga på om ni vill veta något mer!

måndag 6 januari 2014

Om mina favoriter bland alla tesorter
























Här har ni bild på alla mina favoriter just nu. Jag är väl en liten periodare som varierar vilka jag tycker bäst
om.
























Svart te med smak av rabarber och vanilj, så himmelsk god är den! Somrig och bara helt underbar. Luktar
gott gör den också förutom att den smakar otroligt gott.
























Det här är den sorten jag dricker oftast faktiskt. Kom in i någon period för typ ett år sedan att bara dricka
tusen koppar grönt te om dagen och har väl fastnat där lite. Så ungefär 5 koppar om dagen med grönt te
slinker ner. Men den här sorten är så ljuvlig på något sätt. Att grönt te sen är nyttigt är ju bara en bonus!
























Och så var det de här choklad teet som är något utav det bästa som finns. Fina Dani (länk) skickade ett
fin fint brev med hennes favorit teer och bland de fanns en påse med choklad te. Dock var det med chili
också men kan inte hitta den någonstans här i Kristianstad. Men den här är också så otroligt god! Och sen
står det fina saker på varje tepåse, lite som en lyckokaka.

Vilka är era favorit tesorten?

fredag 13 december 2013












Finns det något speciellt ni vill läsa i bloggen så får ni gärna kommentera det, så kan jag köra på några
önskeinlägg! Det kan vara vad som helst. Så mycket roligare när man vet lite vad ni vill se mer av i
bloggen. Ni är så himla fina verkligen, era kommentarer värmer verkligen!