tisdag 24 september 2013

Jag faller isär

Idag kontaktade en tjej mig, en tjej jag inte känner, inte vet något om.
''Hej'' sa hon och jag såg att hon började skriva något mer.
Jag svarade ''hej'' till henne, och väntade på det hon skrev.
Frågan kom som en chock, ett bombnedslag, blev rädd.

''Hur kan du skära dig så djupt som du gör?''
Jag läste det igen och igen, förstod inte riktigt.
Vadå frågar hon verkligen hur jag kan skära mig djupt?
Gör hon verkligen det? Har hon skrivit fel? Jag var rädd.
Orden hittade inte sin rätta plats, och hjärnan verkade
ta en paus. Men ett svar fick hon.

Ett svar där jag skrev att jag är emot att andra skadar sig själva,
att jag aldrig skulle tipsa någon, eller hjälpa någon att skada sig mer!
Det är ju helt oacceptabelt i min värld. Jag vill ju att andra ska må bra, inget annat.
Jag har självklart förståelse för att hon mår dåligt, men jag tycker ändå att
det är en korkad fråga att ställa. Det finns ingen speciell teknik för
''hur du skär dig djupt''. Istället, försök sluta skära dig.

puss på er, alla fina människor där ute.

2 kommentarer:

  1. Det sista man vill är ju att vara anledningen till att någon annan börjar självskada.. fy fan vilken jobbig fråga.

    Jag håller med, att se hur jobbigt andra har det är ofta väldigt hemskt. För man vet hur ont det gör och vill inte att andra ska ha det så.

    SvaraRadera
  2. Nejnejnej. Hur kan man? Som om det vore ett hantverk, något man var stolt över? Ser det nästan som lite elakt mot dig, som om du skulle vilja skära djupt. Om du fick välja hade du antagligen inte gjort såhär, men jag förstår att man inte har "något val". Hoppas du inte missförstår min kommentar, det är svårt att få det att låta vettigt. Hoppas du förstod.

    SvaraRadera

Please, be kind. Jag har ett tungt hjärta. Kram